![]() |
Wydarzyło się w ITK dnia... |
![]() |
Jeżeli poszukujesz informacji o Pociągu ITK, wszystkie znajdują się na jego osobnej stronie. | |||||
![]() |
22 listopada
Dzięki zaangażowaniu Krzysztofa SQ8GKD, przy wsparciu Zakładu Taboru w Lublinie, Lubelskiego Zakładu Przewozów Regionalnych oraz organizacji związkowej pracowników warsztatowych, lubelski parowóz nieco ożył. Krzysztof poświęcił kilka dni ciężkiej pracy na odtworzenie i uruchomienie instalacji elektrycznej. Dzięki temu, wieczorową porą parowóz miło świeci reflektorami na czole, końcówkami na tendrze, oświetleniem kół, a także oświetleniem budki maszynisty. Pozwalamy sobie zamieścić informację o tym wydarzeniu, ponieważ ITK dołożyła do prac drobniutką pomocną cegiełkę.
| ||||
![]() |
2 listopada
Podpisaliśmy z Urzędem Miasta w Lubartowie umowę o dofinansowaniu działalności ITK. Urząd przekaże 2500 zł, które przeznaczymy na:
Dziękujemy!
| ||||
![]() |
27 października
Spółka PKP Przewozy Regionalne stworzyła nowy plakat reklamowy, który możemy zobaczyć na stacjach. Na pierwszym planie występuje pani konduktor, lub kierownik pociągu (brak identyfikatora, więc trudno powiedzieć). Pomysł bardzo dobry, ponieważ i pani ładna i rekama jest potrzebna.
Jednak osoba, która była odpowiedzialna za należyte ubranie pani w ubiór identyfikujący pracownika, nie spisała się:
Dawniej za pokazanie się w takim odzieniu pracownika spotkałyby nieprzyjemności. Jak nas widzą, tak nas piszą...
| ||||
![]() |
6 października
Udzieliliśmy pomocy studentowi Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej i Teatralnej przy nagrywaniu materiału promującego najnowszą płytę muzyczną zespołu "Orkiestra pod wezwaniem Świętego Mikołaja". Nagranie odbyło się na odcinku naszej linii, w okolicach przystanku Rudnik k/Lublina. Pomogliśmy filmowcom uzyskać zgodę oraz wypożyczyliśmy ręczną drezynę, którą operatorzy wykorzystali w roli wózka do ustawienia kamer.
| ||||
![]() |
8 września W uzgodnieniu z toromistrzem zrobiliśmy zaplanowaną już przed Pociągiem drobną poprawę wyglądu jednego z trzech przejść przez tor w peronach naszej stacji. Zabudowane jako fragment nawierzchni przejścia odwrócone drewnianiane podkłady były już znacznie spróchniałe, przez co przejście nie wygladało estetycznie. Wymieniliśmy je na będące w lepszym stanie podkłady stare użyteczne. Prace polegały na zabezpieczeniu miejsca roboty, usunięciu starych podkładów (które przy wyjmowaniu rozpadły się niemal całkowicie) oraz nagromadzonej pod nimi warstwy próchna i ziemi, przesianiu z niej tłucznia i uzupełnieniu go w okienkach. Następnie należało ułożyć odpowiednio zaciosane nowe podkłady, wypoziomować zgodnie z główką szyny i nawierzchnią peronu przy przejściu, a na koniec ustabilizować tłuczniem i przybić gwoździami do podkładów toru. | ||||
![]() |
26 sierpnia
Odbył się przejazd tradycyjnego sierpniowego Pociągu ITK, w relacji Lublin-Łuków-Lublin. Przewoźnikiem był na codzień przewoźnik towarowy, spółka PKP CARGO S.A. reprezentowana przez Zakład Przewozów Towarowych w Lublinie. Mimo wydłużenia składu o kolejne dwa wagony, przed przystankiem Kownatki (na którym odbył sie dwu i półgodzinny piknik), zabrakło miejsc siedzących. Impreza przebiegła bezpiecznie, zaś Pasażerowie w przeprowadzonej ankiecie domagają się kolejnego Pociągu w przyszłym roku. Więcej informacji na osobnej stronie Pociągu | ||||
![]() |
11 sierpnia
Na naszą stację zawitał przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego oraz członkowie organizacji doradzającej Urzędowi w sprawach transportu kolejowego. Chcieli zapoznać się z aktualną sytuacją na odcinku Lublin-Lubartów. Gospodarzem i organizatorem przejazdu był Oddział Regionalny Polskich Linii Kolejowych. Na zaproszenie dyrektora Zakładu Linii Kolejowych, w krótkiej części objazdu wzięło udział dwóch z nas, by wyrazić swoje zdanie na temat proponowanych przystanków dla szynobusu, w których zatrzymujemy nasz Pociąg.
| ||||
![]() |
3 sierpnia
Powstał kolejny interesujący produkt wykonany w ITK, haftowane godła na czapkę kolejarza z okresu międzywojennego, z lat trzydziestych. Są pierwszym krokiem do odtworzenia kompletnej czapki. | ||||
![]() |
9 lipca
W lubelskiej lokomotywowni od kilkunastu lat stoi jako pomnik techniki parowóz Pt47-157. W tym roku doczekał się kolejnej renowacji. Od 2 do 13 lipca odnawia go kilku pracowników Zakładu Taboru w Lublinie. Parowóz będzie nieco inaczej pomalowany w porównaniu z dotychczasowym schematem, ponieważ kocioł (oprócz dymnicy) będzie oliwkowy, a zderzaki czarne. Wśród "odnowicieli" lokomotywy jest nasz kolega Krzysztof SQ8GKD, który m.in. w Pociągach ITK jeździ jako konduktor techniczny. Do prac przy parowozie drobną cegiełkę dokłada też ITK, ponieważ Paweł w miarę wolnego czasu dołącza do Krzysztofa i robi :). | ||||
![]() |
3 lipca
Zachęceni udanym uruchomieniem pojedyńczego pulpitu naszej ulubionej blokady kodowej KPB COB-64, postanowiliśmy stworzyć działającą parę, by dokładniej pokazać symulację pracy urządzeń. Do przeróbki trafiły trzy pulpity, z czego jeden będzie "dawcą narządów". Uruchomienie polega na odnowieniu pudła pulpitu, zainstalowaniu samodzielnie skonstruowanego w ITK układu sterującego opartego na mikroprocesorze (symulującego pracę urządzeń) oraz przeróbce okablowania. | ||||
![]() |
17 czerwca
Odbył się przejazd nietypowego Pociągu ITK w relacji Lublin - Łuków - Lublin, przypominającego transport wojskowy. Więcej o nim na osobnej stronie Pociągu. | ||||
![]() |
16 czerwca
Zakończył się nasz udział w Dniach Techniki na stacji Lublin. Przez dwa dni prezentowalismy część pamiątek. Wystawa zakończyła się niedobrze dla naszej ręcznej drezyny, w której został uszkodzony napęd. Niewykluczone, że w związku z tym przejdzie planowany od dłuższego czasu poważniejszy remont połączony z przebudową, a nie tylko doraźną naprawę. | ||||
![]() |
15 czerwca
Rozpoczęła się wystawa w Lublinie w ramach dni Techniki. Dziś największą grupą odwiedzających były wycieczke szkolne oraz przedszkolne. Nasz ekspozycja była ustawiona wyjątkowo nie w hali dworca, lecz na peronie. Na torze ustawiliśmy ręczną drezynę, natomiast inne pamiątki związane z techniką kolejową znalazły się na stołach ustawionych na peronie oraz na przyczepie drezyny. Tam też stanęła, robiąca największe wrażenie, makieta semafora kształtowego. | ||||
![]() |
7 czerwca
W dniach 15 oraz 16 czerwca przygotowujemy na stacji Lublin wystawę urządzeń kolejowych oraz naszych małych drezyn w ramach Dni Techniki. Impreza będzie przypominać swoją formą Dzień Otwarty Węzła. Planowane są m.in.: wystawa taboru, przejazdy szynobusem, zwiedzanie lokomotywowni. W związku z wystawą, przez najbliższe dwa tygodnie ekspozycje na stacji znowu będą mocno okrojone, ponieważ część zbiorów (zwłaszcza dotyczących techniki kolejowej) wyjedzie. | ||||
![]() |
1 czerwca
Wszystkie pamiątki wróciły z Rozwadowa, zatem ponownie możemy realizować pełny program zwiedzania. Tradycyjnie już maj, czerwiec oraz wrzesień to miesiące, w których przychodzi znakomita większość zorganizowanych grup. W Dniu Dziecka gościliśmy dwie grupy, niestety pogoda nie pozwoliła na zrobienie ogniska przy nastawni. | ||||
![]() |
12 maja
Na stacji Stalowa Wola Rozwadów oraz na rynku miejskim odbyła się już druga "Kolejarska Majówka", impreza przypominająca nieco swoim kształtem Dni Otwarte Węzła Lublin. Na zaproszenie organizatorów przygotowaliśmy niedużą ekspozycję, a także udostępniliśmy ręczną drezynę do przeprowadzenia na stacyjnym torze zawodów drezynowych. Pogoda dopisała, a impreza była udana. | ||||
![]() |
9 maja
Z powodu wystawy w Rozwadowie 12 maja, przez jakiś czas nie możemy przyjmować odwiedzających, ponieważ część ekspozycji wyjechała i wystawy są bardzo niekompletne. Obecnie można oglądać nastawnię, kasę biletową i korzystać z mozliwości przygotowania pikników. | ||||
![]() |
4 maja
Zapadły decyzje w sprawie tegorocznych Pociagów ITK. Otrzymaliśmy zgodę naszego przewoźnika PKP CARGO S.A. na zorganizowanie trzech, na razie jest raczej pewne, że zrobimy dwa. Nad trzecim jeszcze zastanawiamy się, z uwagi na jego charakter. A tymczasem pierwszy tegoroczny Pociąg ITK pojedzie 17 czerwca i będzie Hobbystyczno-Promocyjnym, z wagonami - brankardami używanymi w transportach wojskowych, które dotąd mieliście okazję dwukrotnie widzieć w naszych Pociągach. Poprowadzi go lokomotywa SM30. Przejedziemy całą naszą linię, po drodze zrobimy kilka fotostopów, liczymy też na udział rekonstruktorów wojskowych, którzy uatrakcyjnią imprezę. Więcej informacji o Pociągu znajdziecie na poświęconej mu naszej osobnej stronie. Strona Pociągu ITK | ||||
![]() |
24 kwietnia
Otrzymaliśmy na razie ustną informację z Urzędu Miasta Lubartowa, o przyznaniu ITK dotacji na 2007 rok. Wnioski składaliśmy jeszcze zimą, a kilka dni temu zakończyła się procedura ich rozpatrywania. Złożyliśmy dwa: pierwszy na dotację do realizacji zadania pokrywającego się z zadaniami własnymi gminy - tu zakwalifikowaliśmy nasz Pociąg, na który otrzymaliśmy 1500 zł. Drugi wniosek był ofertą na realizację zadania gminy, tu zaproponowaliśmy nieodpłatne udostępnianie ekspozycji ITK zwiedzającym wraz ze stworzeniem programu zwiedzania połączonego z atrakcjami. Na ten wniosek otrzymaliśmy 2500 zł. Bardzo dziękujemy, zwłaszcza za dofinansowanie istnienia ITK. Będziemy mogli opłacić czynsz za nasze pomieszczenia przez dziesięć miesięcy. O wykorzystaniu dotacji będziemy pisać na stronie. | ||||
![]() |
20 kwietnia
W siedzibie Trybunału Koronnego w Lublinie organizacje ekologiczne z naszego województwa wręczyły swoją doroczną nagrodę "Suseł". W tym roku otrzymał ją "Atlas Ptaków Lęgowych Lubelszczyzny". Wspominamy o tym, ponieważ nasz szef oraz cała ITK znalazła się wśród organizacji nominowanych do tejże nagrody. Zostalismy zgłoszeni przez pana Rafała Jasińskiego, za co serdecznie dziękujemy. Znalezienie się wśród nominowanych uważamy za duże wyróżnienie. A czym właściwie jest "Suseł"? To nagroda wyróżniająca inicjatywy, działania i postawy służące ochronie środowiska, które miały miejsce na Lubelszczyźnie w każdym roku. Mogą otrzymać ją zarówno osoby, jak i instytucje. A swoją nazwę wzięła od susła perełkowanego - jednego z charakterystycznych dla Lubelszczyzny gatunków zwierząt, a ostatnio dość znanego za sprawa lotniska, które miałoby powstać w Świdniku. Lista nominowanych do nagrody jest
tutaj, natomiast ogłoszenie wyników tutaj | ||||
![]() |
15 kwietnia
Nasze stowarzyszenie doczekało się wreszcie legitymacji członkowskich z prawdziwego zdarzenia. Co prawda bywają potrzebne niezwykle rzadko, ale warto je mieć. Dotychczas istniała tylko jedna odmiana (powstała w 2003 roku) w postaci zginanego kartonika koloru białego, z nadrukowanymi informacjami. Obecne nowe legitymacje zostały w całości zaprojektowane przez Jacka i mają postać książeczkową. Okładka jest pokryta granatowym ozdobnym materiałem ceratowym, na przedniej części są wytłoczone złotym kolorem nasze godła - orzeł ITK oraz uskrzydlone koło ITK. Wnętrze legitymacji zawiera wydrukowane i uzupełnione ręcznie potrzebne informacje oraz fotografię. Do legitymacji mogą być dołączane wkładki (z upoważnieniami, umożliwiające wstęp na teren kolejowy dla członków nie będących pracownikami kolejowymi, etc). | ||||
![]() |
2 kwietnia
W najbliższych dwóch miesiącach przytowujemy dwie wyjazdowe ekspozycje. Pierwsza 12 maja na stacji Stalowa Wola Rozwadów podczas tamtejszej "Majówki Kolejowej", a drugą 16 czerwca na stacji Lublin z okazji Dnia Techniki. W Rozwadowie wstępnie zakładamy prezentację ogólnokolejową oraz udostępnienie ręcznej drezyny do przeprowadzenia zawodów. Natomiast do Lublina pojedzie część eksponatów szczególnie związanych z techniką kolejową, jak urządzenia sterowania ruchem kolejowym, elementy nawierzchni drogi kolejowej, obie drezyny, wyposażenie kolejarzy. Na zdjęciu fragment ubiegłorocznej ekspozycji w Rozwadowie. | ||||
| |||||
![]() |
15 marca
Krzysztof wyprodukował kolejną ciekawą rzecz, tym razem dla dyrektora naszego Zakładu Linii Kolejowych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w 2005 roku wprowadziła dla pracowników ubiory reprezentacyjne, na klapach których mają być naszyte patki PLK, wzorowane na stosowanych dawniej tradycyjnych patkach kolejarzy. Najistotniejsza różnica to zastąpienie umieszczonych na dawniejszych patkach kółeczek z jednym skrzydłem znakiem graficznym PLK. Patki, które dotarły dla dyrektorów w Lublinie były wykonane haftem komputerowym, przy czym naszym (i nie tylko) zdaniem nie wygladały dobrze. Dlatego na prośbę dyrektora, wykonaliśmy patki, które naszym zdaniem wygladaja tak, jak trzeba. | ||||
![]() |
26 lutego
Podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim województwa lubelskiego przedstawicieli Urzędu i ich doradców z kierownictwem Lubelskiego Zakładu Przewozor Regionalnych poruszono temat możliwości wznowienia regularnych przewozów pasażerskich na naszej linii. Po spotkaniu, w lokalnej prasie ukazało się kilka optymistycznych artykułów na ten temat. Wykorzystując zainteresowanie, zasygnalizowalismy Urzędowi istnienie ITK oraz to, co do tej pory zrobiliśmy w sprawie przypominania o przewozach. Uważamy, że nasza znajomość m.in. lokalnych realiów oraz doświadczenie może być interesującym wsparciem. Urząd w odpowiedzi zadeklarował współpracę, gdyby faktycznie doszło do próby wznowienia przewozów. | ||||
10 lutego
Na odcinku toru bocznicy "Solbetu" w Lubartowie przeprowadziliśmy krzyżami niwelacyjnymi próby pomiarów odkształceń toru w profilu podłużnym. Krzyże niwelacyjne dawniej były używane w miernictwie kolejowym (i nie tylko), jako znacznie tańsze i prostsze w obsłudze od teodolitów i niwelatorów, a dające wystarczającą dokładność pomiaru do wykonania naprawy odkształconego miejsca. Na postawie prób oraz materiałów zgromadzonych w ITK Jacek opracował krótką ilustrowaną monografię poświeconą krzyżom i sposobom ich używania. Uzyskała dobra opinię pracownika naukowego Instytutu Inżynierii Drogowej i Kolejowej Politechniki Krakowskiej, pana mgr inż. Macieja Jamki, od wielu lat zajmującego się miernictwem kolejowym. | |||||
![]() ![]() |
|||||
| |||||
![]() |
8 stycznia
Szef ITK, oprócz pracy w naszym stowarzyszeniu, co roku udziela się także przy organizacji Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Lubartowie. Robi to od początku istnienia WOŚP. W tym roku podczas tradycyjnych przedfinałowych odwiedzin w siedzibie Fundacji w Warszawie Jurek Owsiak napisał dla ITK dedykację na orkiestrowym plakacie, za co bardzo dziękujemy :) Plakat już zawisł w głównym pomieszczeniu ITK, "biurze". W rewanżu spróbujemy poszukać drezyny do postawienia w ośrodku szkolenia Pokojowego Patrolu w Szadowie. | ||||
![]() |
20 X - 20 XI 2006 r.
W czasie tego miesiąca w ITK pracowała okolicznościowa stacja krótkofalarska. Pomysł i jego całkowite wykonanie było dziełem zaprzyjaźnionych krótkofalowców, którzy jechali w naszym piątym Pociagu - Krzysztofa SQ8GKD oraz Henryka SP8DHJ. Radiostacja pracowała głównie w paśmie 3,5 MHz, koledzy wykonali w sumie około 170 łączności. Potwierdzające je karty QSL przekazali do naszych zbiorów, za co bardzo dziękujemy. Więcej na temat pracy stacji 3Z8ITK jest tutaj. |